Проблемът на печатните медии: Не получавали достатъчно европари

След закриването на вестник „Преса“ и списание „Тема“ и започналите данъчни проверки в десетки други издания, главните редактори на два тиражни национални всекидневника („Стандарт“ и „Труд“) посочиха в студиото на бТВ, че проблем на медийната среда у нас е затрудненият достъп на печата до европейските пари. Славка Бозукова и Петьо Блъсков повториха тезата на зам.-главния редактор на „Преса“ Валерия Велева от преди дни, че вестниците са в силно непривилегирована позиция при разпределянето на ресурса от ЕС и това заплашва самото им съществуване.
„В България има гигантска несправедливост по отношение на законодателството, което засяга осигуряването на финансов ресурс. Електронните медии са облагодетелствани категорично и затова най-голямата част я смучат те – електронните медии се договарят пряко с държавата, докато ние в печатните медии трябва да водим някакви безумни битки на разни конкурси, търгове, обществени поръчки и т.н.“, заяви Блъсков.
Бозукова посочи, че през предния програмен период печатните издания са взели едва 4% от парите за популяризиране на европейските програми. По думите й парите от Брюксел трябва да се харчат „не за шапки и топки с логото на програмата“, а да отиват в сериозните вестници.
Според нея закриването на „Преса“ е негативен сигнал („една гледна точка по-малко“), но и е поука, че вече за печатните издания остава само пазарното развитие.
Бившият главен редактор на „Труд“ и настоящ на Club Z Светлана Джамджиева отбеляза, че важният въпрос в случая е как вестникът на Тошо Тошев се е издържал през последните 3 години. По думите й няма как да има равнопоставеност в медиите у нас, при положение, че най-големият рекламодател е държавата (която разпределя европарите за публичност – б.р.).
„Имало е винаги един ресурс, който идва от другаде. Сега идва един момент, в който този ресурс от другаде започва да се свива“, коментира шефът на СЕМ доц. Георги Лозанов. По думите му това би могло да се превърне в база за по-голяма независимост.
Според медийния експерт, у нас понятието „опозиционна преса“ е почти забравено, а именно в неговия контекст държавата трябва да действа внимателно, когато започва мащабни данъчни проверки в печатните издания – за да не се създаде впечатлението за репресия.
Светлана Джамджиева отбеляза, че в случая с в. „Сега“ ревизията изглежда свързана с непосредствени политически събития – само седмица по-рано премиерът е нарекъл изданието „медийна бухалка“.
Бозукова и Блъсков посочиха, че в изданията им също са влезли данъчни. „Когато става въпрос за административно отношение към медии не трябва да се смесват две неща – медията като обществена институция и търговското предприятие, чието производство е медията“, призова главният редактор на „Труд“.
„Ние, като Четвърта власт, трябва да проявяваме максимална прозрачност“, заяви и Славка Бозукова. По думите й от проверката ще стане ясно кои от вестниците у нас са „на изкуствено дишане и на субсидия“ и кои оцеляват пазарно.
Светлана Джамджиева изрази сериозни резерви към тези очаквания, като според нея НАП проверява само по документи и не се интересува, например, от задълженията към фалиралата КТБ. /КРОСС/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.