В четвъртък 16 юни в корабостроителницата “Балтийский завод” в Санкт Петербург се състоя спускането на вода на най-голямия и най-мощен двуреакторен атомен ледоразбивач в света – “Арктика”.
“Сега можем да кажем, че в края на 2017 г. новият атомен ледоразбивач ще влезе в флота на “Росатомфлота”. Това ще даде принципно нови възможности за отбранителната способност на страната и ще осигури целогодишна навигация в арктическите региони и икономическото развитие на изключително важните за Русия и света региони” заяви ръководителят на държавната корпорация “Росатом” Сергей Кириенко.
Лидерният атомен ледоразбивач по проект 22220 “Арктика” е заложен през ноември 2013 г. Стойността на проекта се оценява на 122 милиарда рубли. По време на строителството на ледоразбивача са били приложени технологии, които никога по-рано не са били използвани в ядрения флота. Пример за това е двойното регулируемо газене, което ще позволи прокарването на кервани с търговски съдове, както в Северния ледовит океан, така и в устията на големите сибирски реки.
Предвижда се, че ледоразбивач ще бъде в състояние да плава без презареждане в продължение на около 7 години. На кораба ще бъдат инсталирани 2 системи за обезсоляване на морска вода.
Атомният ледоразбивач “Арктика” е един от трите кораба които се изграждат за модернизация на атомния ледоразбивачния флот на Русия. Трите съществуващи руски атомни кораба ще завършат жизнения си цикъл до 2020 г. На тяхна смяна трябва бъдат въведени в експлоатация 3 ядрени ледоразбивача от типа “Арктика”: лидерния “Арктика»”, “Сибир” и “Урал”.
Въвеждането в експлотация на трите кораба е предвидено за 2017 г., 2019 г. и 2020 г. съответно. Всички от тях се строи в корабостроителницата “Балтийский завод” в Санкт Петербург по поръчка “Росатомфлот” (част от държавната корпорация “Росатом”).
Към днешна дата на стапелите на “Балтийский завод” вече има 10 хиляди тона метални конструкции на бъдещия ледоразбивач, в предварителен монтажен цех №12 се произвеждат надстройки за горната палуба на ледоразбивача “Арктика”, секции за корпуса на втория “Сибир” и започва производството на първите 3 секции на третия ледоразбивач “Урал”. Атомният двигател “Ритъм-200” ще бъде доставен в завода през юни, от Подолск.
Cross.bg