В духа на внесения проектозакон за училищното и предучилищното образование се запазва основният принцип на делегираните бюджети, който е свързан с броя на децата. Важно е обаче принципът на финансиране да бъде обвързан с постигнатите резултати от обучението. Това каза пред БНР заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева във връзка с идеята за промяна на делегираните бюджети на училищата:
От 2008 година насам непрекъснато се опитваме да усъвършенстваме системата на делегираните бюджети с увеличаването на единния разходен стандарт, във връзка с осигуряването на допълнителните средства за финансиране чрез европейски и национални промени.
Кастрева обясни, че чрез фиктивните ученици в училищата се прави опит по изкуствен начин да се задържи едно училище и да се гарантира неговото финансиране: Всички сигнали, които сме получили, са насочени за проверки към регионалните инспекторати по образованието. През нашата електронна система не може да се допусне наличието на дублирането на ученици. Това е една от стъпките за усъвършенстване на системата за делегираните бюджети. От проверките са констатирани 39 случая на неправомерно записани ученици. Това на фона на цялата страна не е голям процент, но за нас е знак за тревога.
В проектозакона за училищното и предучилищното образование се предвижда сумата като процента от БВП, предназначени за образование, да не бъде по-ниска от предвидените в държавният бюджет през изминалата година, заяви още тя: По този начин се пресича възможността да се намаляват средствата за образование. За нас е важно да разработим добра методология, която да дава поглед от резултата от образованието и оценките от инспектирането, и това да бъде допълнително финансирано. Тогава вече ще говорим за
Архив за 2015-2018 година