Втори опит за Законопроекта за предотвратяване на корупцията

/КРОСС/Ден след края на лятната ваканция Народното събрание ще направи нов опит да приеме на първо четене законопроекта за предотвратяване на корупцията. По настояване на Реформаторския блок проектът трябваше да бъде гласуван още в края на юли, но времето за това така и не стигна.
Основната цел на закона е да създаде работеща система за проверка на имуществените декларации и за установяване на конфликт на интереси чрез създаването на нов единен антикорупционен орган. Предложена е дефиниция на понятието „корупционно поведение“, при което, в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето получава облаги, водещи до незаконно увеличаване на неговото или на свързани с него лица имуществено състояние.
Предвижда се да бъде създадено Национално бюро за предотвратяване на корупцията, което ще обедини Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР) и звеното в Сметната палата, което приема и проверява имуществените декларации. Ще бъде разширен и кръгът от лица, които са задължени да подават декларации за имуществено състояние и конфликт на интереси. Това ще бъдат общинските съветници, главните архитекти на общините, ректорите на държавни висши училища, управителите и изпълнителните директори на лечебни заведения за болнична помощ. Ще се декларират трудовите доходи, чуждо недвижимо имущество и чужди превозни средства, подлежащи на регистрация, на стойност над 5000 лв.. Ще се допуска и възможността да бъде образувано досъдебно производство и по анонимен сигнал или медийна публикация. Законът трябва да влезе в сила от първи януари 2016 година.
Методи Андреев от ГЕРБ призова законопроектът да се гласува на първо четене, за да се осъществи реална превенция за борба с корупцията.
Основно за един такъв закон е превенцията, която той осигурява. Той трябва да всява страх в душите на хората, които искат да посегнат към общите средства, които искат да вземат от обществените пари. Този страх е превенцията срещу престъпленията. През тези 25 години ние станахме свидетели на редица корупционни практики. Те станаха нарицантелни както за политици, както за магистрати, така и за хора от специалните служби. Това са различинте схеми, една част от които са напълно законни, но говорят за висок корупционен риск, коментира Андреев, цитиран от БНР.
От Патриотичния фронт изразиха резерви по законопроекта и заявиха, че ще се въздържат при вота. Валентин Николов обясни:
Ние от ПФ не сме против нито един закон, който действително може да бъде ефективен за борбата с корупцията или за нейното предотвратяване, но, за съжаление, по този законопроект имаме доста сериозни забележки. Считаме, че има доста неясноти, съмнения за възможност да се използва за нечистоплътни цели. Необходимо е да се посочат конкретни критерии и наличието на достатъчно факти и доказателства за образуването на производства от Националното бюро срещу лицата, заемащи висши публични длъжности.
Възможността за задействане на бъдещия антикорупционен орган по анонимни сигнали бе основна причина за възраженията на БСП срещу законопроекта. Против него се обяви и ДПС с аргумента, че Националното бюро за предотвратяване на корупцията ще бъде зависимо от изпълнителната власт и ще осигури контрол на правителството над парламента.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.