Евродепутатите одобриха договорения със Съвета проект от ноември 2017 година за ключови общоевропейски принципи за гарантирането на безопасността на дроновете и техните пилоти. Понастоящем повечето дронове попадат под различни национални законодателства, което може да възпрепятства развитието на пазара.
Според новите правила, дроновете следва да бъдат проектирани по такъв начин, че да не излагат хората на риск. Ще трябва да притежават допълнителни функции, като например автоматизирано кацане в случай, че пилотът изгуби контакт с апарата, както и система за избягване на сблъсъци.
Пилотите на летателните апарати би било необходимо да преминат през обучение преди да могат да управляват дроновете.
С цел да се идентифицират пилотите на дронове по-лесно в случай на инцидент, пилотите ще трябва да бъдат регистрирани на национално ниво и техните дронове да бъдат маркирани за лесна идентификация. Това не би се прилагало за най-малките безпилотни летателни апарати.
Новите правила трябва да бъдат одобрени от министрите на ЕС.
Понастоящем дронове с тегло под 150 кг. попадат в под юрисдикцията на националните органи и поради това производителите и операторите в рамките на ЕС са обект на различни изисквания за проектиране и безопасност.
Технологията за граждански дронове може да представлява около 10% от авиационния пазар на ЕС през следващите 10 години (т.е. около 15 милиарда евро годишно). Според Комисията, до 2050 г. производството и употребата на дронове може да създаде около 150 000 работни места в ЕС.
/e-Razgrad/