Децата да бъдат образовани за вредните ефекти от социалните мрежи – това искат част от първите служители на „Фейсбук“ (Facebook) и „Гугъл“ (Google), които започват борба срещу дейността на бившите си работодатели.
„Ние сме вътрешни лица. Знаем какво измерват компаниите. Знаем как говорят и знаем как действат инженерите им“, казва Тристан Харис, бивш дизайнер по етиката в „Гугъл“.
Сега той е начело на обединението на недоволните бивши служители – Центъра за хуманна технология. С него работят още бивши оперативни служители, съветници, някои от първите инвеститори във „Фейсбук“ и създателят на бутона Like Джъстин Розенстийн.
Заедно с медийната неправителствена организация Common Sense Media, Центърът ще започне кампания против пристрастяването към технологиите и образователни инициативи в 55 000 обществени училища в САЩ.
Проблемът
„Снапчат“ превърна разговорите в „линии“ и промени начина, по който децата ни измерват приятелството „Инстаграм“ възхвалява перфектния на картинка живот и подкопава самочувствието ни. „Фейсбук“ ни разделя в ехо-стаи, фрагментирайки общностите ни. „Ютюб“ пуска следващото си видео след секунди, макар да ни лишава от сън“, припомня организацията. „Тези продукти не са неутрални. Те са създадени, за да ни пристрастят.“
Въпросът за това как социалните мрежи влияят на децата е гореща тема в последните месеци в САЩ. През януари двама инвеститори от „Уолстрийт“ поискаха „Епъл“ да направи проверка как продуктите ѝ влияят на здравето и да даде повече възможности да се ограничава употребата на iPhone и iPad от деца. Здравни експерти призоваха „Фейсбук“ да се откаже от приложението си малолетни, а родители публично говорят за проблеми с детската версия на YouTube.
Към дебатите се присъединиха и бивши високопоставени фигури в индустрията. Бившият вицепрезидент по ръста на потребителите във „Фейсбук“ Чамат Палиапития каза през есента, че тактиките на социалната мрежа за привличане и задържане на потребители „съсипват функционирането на обществото“ и че „ерозира самите основи на човешкото поведение“.
Първият президент на „Фейсбук“ Шон Паркър заяви, че мрежата експлоатира слабите места в психиката на хората. „Аз,Марк Зукърбърг, Кевин Систром от „Инстаграм“, всички създатели разбирахме това. И въпреки това го направихме.“
Решенията
Центърът залага на действия в четири посоки – към дизайна, към политиците, към потребителите и към служителите.
„Епъл“, „Самсунг“ и „Майкрософт“ могат да помогнат, защото техният бизнес модел не се основава на това да държат потребителите залепени към екрана, сочат активистите. Те могат да променят интерфейсите си така, че да защитят хората.
Правителствата могат да притиснат компаниите да прилагат хуманни бизнес модели, а ако самите потребители знаят как им вредят приложенията, те няма да искат да ги използват. Организацията ще работи и с инженери и технолози.
Dnevnik.bg