Терминът „турско съжителство“ се появява за първи път в учебниците, той е много странен, напомня началото на 90-те години, когато се появи термин „присъствие“, плод на творчество на депутати от ДПС, заяви по НТВ Искра Баева, историк.
Има някакво съжителство, но то не е на семейни начала, уточни Владимир Станев, гл. ас. по история от СУ. И се съгласи, че това се появява за първи път.
Господство, владичество са приетите термини, продължава да се използва и възприетият още от Възраждането термин турско робство. Той има емоционално съдържание и присъства в българския фолклор, обясни Баева.
Има си научна терминология, която не зависи от обществените нагласи, каза Станев и добави, че турско робство не бил приет термин, бил неадекватен. Имаме държава Република Турция, появила се след България, но преди това имаме империя, която е мултинационална и турците може да не са били мнозинство, каза Станев.
За Баева терминът „съжителство“ е неадекватен, за Станев – прекален. Когато Османската държава опитва да закрепости българите, тя не успява, селяните ни не са със статута на роби, смята Станев.
Робство в Османската империя също има, като явление присъства, но не се отнася за българското население, уточни Баева. Баташкото клане е реалното положение на българите в Османската империя, каза тя – имали са земя, работели са, но се е случвало и това, каза тя. /КРОСС/
Архив за 2015-2018 година