От следващата година горещият телефон за подаване на жалби в Комисията за защита на потребителите – 0700 111 22, ще присъства на касовите бележки. „Идеята е да бъде „под ръка“ на хората и при възникване на нередности да могат да направят консултация или да подадат сигнал още докато са в магазина“, съобщава Димитър Маргаритов, председател на институцията, в интервю за вестник „Стандарт“.
През почивните дни за коледните празници в КЗП на него са регистрирани около 45 обаждания. „Хората ни търсиха преди всичко за консултации относно възможността да върнат подаръци, които не са били харесани, или да научат повече за правата си и реда за предявяване на рекламация за дефектна стока. Отдаваме малкия брой сигнали и на силните ни превантивни кампании“, коментира Маргаритов.
Комисията е извършила над 160 проверки в търговски обекти в страната по кампанията за коледно-новогодишните намаления. „Констатирахме и нарушения, като например това, че някои търговци не бяха спазили изискването на закона намалените стоки да бъдат отделени на обособени места в обекта. Натъкнахме се и на случаи, в които върху етикета на артикулите е била посочена само старата цена, но не и новата след приспадане на отстъпката. Установихме и такива случаи, в които търговците обещават по-висок процент на намаление от този, който реално предоставят при продажбата“, обяснява Маргаритов.
Той посочва, че при онлайн покупките около празниците най-често възникващият проблем е свързан с липсата на наличности на най-желаните от клиентите артикули. „Търговците невинаги успяват да направят доставките и това може да се окаже проблем, ако потребителят разчита да закупи даден продукт от избрания магазин“, казва Маргаритов и допълва: „Като цяло онлайн секторът бележи най-голям спад на нарушенията през тази година – с около 30%. Все още срещаме случаи, в които търговците съкращават наполовина 14-дневния срок, който законът дава за отказ от онлайн покупка. Някои удължават срока за възстановяване на заплатената сума при отказ от покупка от 14 на 30 дни“.
По направлението безопасност на стоките КЗП извършва около 3500 проверки годишно. „Функционира общоевропейска система за така наречено ранно оповестяване за опасни стоки. Чрез нея страните обменят информация, когато открият рискови продукти на пазара, за да бъдат предпазени гражданите. За България контактна точка по тази система е КЗП и ние сме на едно от водещите места в целия ЕС по нотификация на опасни стоки. Следим целогодишно безопасността на продуктите и за нас това е особено важно, тъй като много често става дума за детски стоки“, посочва Маргаритов. На интернет страницата си КЗП поддържа регистър със снимки и описание на доказано опасните стоки в България и на общоевропейския пазар.
/КРОСС/
Архив за 2015-2018 година