Над 40% от българските компании смятат, че има предварително набелязан за печеливш кандидат при избора за изпълнител на обществени поръчки. Това показва анкета сред представители на бизнеса. Тя е проведена от Българската търговско-промишлена палата между 12 и 16 март 2018 г. по електронен път, информираха от БТПП.
Основните пречки пред бизнеса са корупция, административни спънки, непосилни изисквания и неясноти в Закона за обществените поръчки (ЗОП). Мотив за анкетата бе среща с представители на Световната банка, които проучват проблемите на обществените търгове у нас, информират от палатата.
Според данните на проучването, над 40% от българските компании смятат, че изборът за печелившия кандидат е предизвестен. Малко над 20% от анкетираните са участвали в обществени поръчки и са ги печелили, а 20% никога не са участвали.
Причината за незаинтересоваността от бизнеса се дължи ред причини: попълване на много и сложна документация, непосилни за малките и средни предприятия гаранции, липса на информация за поръчките, невъзможност за малките и средни предприятия да извършат целия обем на поръчката.
Именно поради тези причини бизнесът предлага няколко препоръки, които да направят обществените поръчки с по-ясен и чист характер. Над 62% от анкетираните предлагат обществените поръчки да се обявяват и провеждат само по електронен път, при ясни критерии.
44% от представителите на бизнеса считат, че не трябва да се включват субективни критерии. Тези субективни критерии са отлагане на плащанията, специфични конкретни изисквания, които се отнасят до определен модел или услуга. 38% предлагат да се предвижда определен процент от обществените поръчки да бъде изпълняван от МСП.
30% от анкетираните бизнесмени предлагат да отпадне възможността за директно възлагане на поръчки или чрез преговори с конкретно избрани фирми.
Cross.bg