Коментарите за увеличение на тока с 20% по никакъв начин не съответстват на истината, каза вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев в интервю за БНТ. „С различните ставки на добавката „Задължение към обществото“ за различните категории потребители се постига баланс в системата, защото в момента българската енергетика продължава да трупа т.нар. тарифен дефицит“, обясни Дончев. За големите потребители увеличението ще е под 2 процента. Окончателното решение трябва да бъде взето от КЕВР до края на юни. „Дотогава трябва да се проведат още няколко срещи между представители на всички бизнес организации, регулатора и Министерство на енергетиката, където позициите да бъдат обяснени до най-малки детайли“, каза вицепремиерът.
Той подчерта, че разбира притесненията на бизнеса, защото повишаването на цената понижава конкурентоспособността, но припомни за натрупаните дефицити в българската енергетика. „Страната има над 600 млн лв. енергиен дефицит. Но няма да решим този проблем по най-мързеливия начин – с увеличение цените на тока“, увери вицепремиерът.
Най-важната стъпка в посока решаване на проблема с дефицита на НЕК е либерализацията, което трябва да се случи от началото на следващата година, категоричен е Томислав Дончев.
„България има доброто намерение да направи газов разпределителен център“, каза Дончев. Преди месец той е изпратил писмо до зам.-председателя на Европейската комисия Марош Шефчович и еврокомисар Мигел Ариас Канете за газовия център и преди дни е получил отговор, че Европейската комисия подкрепя подобна инициатива.
„В писмото е отправена и покана за разговор на експертно ниво за газовия център. На този етап не е добре този център да се базира само на един източник на газ, независимо дали от изток, или от юг. Ситуацията на газовата карта е толкова динамична, че ние трябва да сме отворени за всякакви варианти“, отбеляза Дончев. По думите му интерконекторът с Гърция е заложен като приоритет. Той е планиран до 5 млрд. куб. м газ. „Ще ми се да не сме просто държава със сигурни доставки на газ, но и самите ние да транзитираме синьо гориво“, отбеляза Дончев. /КРОСС/
Архив за 2015-2018 година