Соларни ЖП линии могат да захранват влаковете по цял свят

Британският инвеститор във възобновяема енергия Bankset Energy има амбицията да покрие световната мрежа от ЖП линии със соларни панели, вграждани в самите трасета. Така не след дълго глобалната ЖП мрежа, чиято обща дължина се изчислява на около милион километра, може да се окаже със соларни траверси.

Bankset Energy вече е започнала „пътуването“ си – в Берн, Швейцария, върху частна индустриална ЖП линия. Компанията работи и по проекти в Обединеното кралство, Франция, Съединените щати, Китай и Италия – и се подготвя за повече проекти в Австрия и Испания, казва Патрик Бъри, президент на Bankset Group. Що се отнася до времето за реализация на подобни проекти, Бъри казва, че ако линията бъде напълно затворена, могат да се „соларизират“ 1000 км в рамките на един до четири месеца.

„Използвайки патентована технология, нашите слънчеви панели, изработени от силиций и алуминий, са проектирани да паснат на съществуващите железопътни траверси. В момента се произвеждат от доказани технологии – бетон, дърво и стомана – които са издържали теста на времето“, гласи изявление на компанията относно технологията. „Енергийната система на Bankset трансформира съществуващите траверси в най-съвременна енергийна система, без да се засяга инфраструктурата и избягвайки разходите за замяна на съществуващите траверси.“

Фирмата използва соларни клетки, произведени от производител в Калифорния, Съединените щати, казва Бъри. Соларните панели се сглобяват в Европа – в два производствени центъра. „Имаме и производствен център в Азия – Китай, но Bankset Energy е проектирана от Bankset Energy Group в Швейцария и Великобритания“, казва той.

В момента компанията е в разговори с редица производители на траверси, за да развие технологията и да адаптира своя продукт така, че да пасва на всички съществуващи типове траверси. Сред партньорите на фирмата са Deutsche Bahn Systems Technic и TUV.

Има няколко бизнес модела за реализация на добитата електроенергия, казва Бъри. Това включва следните схеми:

Електричеството се подава към най-близката гара;
Електричеството се подава към потребителите – собствениците на къщите / жилищата в близост до инсталацията;
Електричеството се подава към въздушната линия за захранване на влаковете;
Произведеното електричество преминава към батерии за електрически влакове, работещи на акумулатори;
Токът влиза в националната или местната електропреносна мрежа.
На въпроса дали модулите са в състояние да издържат стреса от преминаването на влаковете, които пътуват над тях, Бъри отговаря, че железопътните мрежи са разделени на три отделни категории: (1) бавни трасета и трасета паркиране, където няма „особен стрес“; (2) средноскоростни линии, където „енергийните слънчеви панели на Bankset са адаптирани и много устойчиви; към днешна дата нямат регистрирани проблеми; стъклото им е подсилено и е преминало стрес-тестове“; (3) високоскоростни линии, за които е проектира „много устойчив панел“, сертифициран именно за свръх-тежки условия, в т.ч. удари, често съприкосновение с баластните скали, силни ветрове.

Помислено е и за почистването. Макар че по-голямата част от него „се извършва от дъжда“, компанията има и специален „робот-влак“, който работи с вода под налягане. „Това е изключително ефективно“, казва Бъри, добавяйки, „когато се налага, натискаме бутона, нашият робот-влак пристига и сканира мрежата с камера, следо система от водни струи с екологичен миещ препарат почиства панелите, както се изисква“.
greentech.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.