Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ анализира предложенията на МОН за учебните програми в първи и пети клас като част от дългоочакваната промяна във философията на структуриране на учебното съдържание, баланс между учебни предмети и разумно съотношение между нови знания и практически занимания в интерес на детето и експертите установиха, че интересите на ученика са подменени от комeрсиалните интереси на издателите и некомпетентността на експертите, изготвили тези програми. Това се казва в разпространено до медиите становище на профсъюза по темата.
В документа се изразява недоволство от факта, че в подготовката на проектите за нови учебни планове за I и V клас не са били поканени представители на синдиката, а мненията на учителската колегия не са били от особена важност при изработването им, от което потърпевши отново ще бъдат учениците и учителите.
От синдиката смятат, че съвместяването на прага на трудност с възрастовите възможности на ученика е отложено за следващия образователен закон, след като съотношението между нови знания и практически упражнения остава с доминация на нови знания 60% към 40%, докато правилното било тъкмо обратното съотношение.
Друг извод, който се посочва в писмото, е „свалянето“ на учебно съдържание от по-горните класове към предшестващите ги, заради което се прави прогноза, че с частни уроци първокласниците ще се научат да смятат до 100, а не само до двайсет. Увеличаването на часовете по математика в първи клас не е добрият подход, защото насочва общото образование към математически профил, смятат синдикалистите.
Те недоумяват и защо отново е пренебрегнато тяхното предложение въвеждането на предмета „Гражданско образование“ да започне от първи клас, за да може българският ученик да формира граждански добродетели в най-точната си възраст.
Първи клас би трябвало и да е класът, в който да започне изучаването на чужд език в училище, гаранция за равен старт българските ученици навсякъде по света. Тази липса родителите компенсират с частни уроци, категорични са от Синдикат „Образование“.
А в пети клас тенденцията със сложността и големия обем знания се засилва и в предмети като география и история, в които учебно съдържание се сваля от седми клас.
Синдикалистите не отричат и добрите страни в предложенията на МОН:
преименуването на предмета „Домашен бит и техника“ в „Технологии и предприемачество“ в първи клас, заради заложеното ново съдържание в него. Добра идея е и изучаването на компютърно моделиране в трети клас. Одобрява се и предложението от учебното съдържание по български език в пети клас да се съкратят абстрактни или трудно усвоими за ученици на тази възраст теми.
Синдикат „Образование“ е направил своите предложения към МОН за необходимата посока на промяна, с категорична заявка, че промяната трябва да бъде подкрепена. Но констатацията е, че при сегашния формат това не се случва.
/e-Razgrad/
Архив за 2015-2018 година