Първият в света влак, задвижван с водород, направи своя глобален дебют в северна Германия. От понеделник два локомотива Coradia iLint вече возят пътници между градовете Куксавен, Бремеравен, Бремервьорде и Букстеуде, западно от Хамбург. Енергийно ефективните влакове бяха произведени от френската инженерингова фирма Alstom.
Водородният влак направи дебютния си пробег в Германия през март 2017 г. Той е напълно безшумен и е предназначен за движение по традиционни, неелектрифицирани линии.
Замяната на дизеловите локомотиви за влакове с водородни носи голямо обещание за по-екологичен транспорт не само в Германия, но и по света. Технологията е от голямо значение, защото транспорртът е един от секторите с най-голям принос за замърсяването на въздуха и парниковия ефект на Земята.
Водородните влакове се зареждат с водород в Бремервьорде, обясни изпълнителният директор на Alstom Анри Пупарт-Лафард на церемония по откриването на новия влак. „Първият в света водороден влак започва търговското обслужване на пътници и е готов за серийно производство“, добави шефът.
Яркосините влакове Coradia iLint в момента обслужват 100-километрово влаково трасе. Подобен влак обаче може да измине разстояние от 1000 километра с един резервоар с водород.
Влаковете разчитат на горивни клетки, които могат да произвеждат електричество от комбинирането на водород и кислород. Моделите са изключително ефективни при преобразуването – излишната електроенергия може да се използва в йонни литиеви батерии, съхранявани на борда. Единствените странични продукти, отделяни от този процес на генериране на ток, са пара и вода.
Много немски провинции вече са изразили интерес да въведат водородните влакове в работата на своите транспортни ЖП линии. Компанията на свой ред обяви, че до 2021 г. ще пусне общо 14 водородни влака в провинция Долна Саксония.
Новото поколение влакове са с нулеви емисии и са много привлекателни заради по-тихото си движение, опазването на природата и способността си да работят без електрифицирани железопътни линии. Те обаче костват висока първоначална цена. „Разбира се, закупуването на водороден влак е по-скъпо от дизеловия влак, но е по-евтино за движение,“ коментира Щефан Шранк, проектен мениджър в Alstom.
Въпреки това много страни са готови да платят по-високата цена в името на по-чистия въздух. Франция планира да пусне в експлоатация първия си водороден влак до 2022 г. На опашката чакат още Великобритания, Холандия, Норвегия, Дания, Италия и Канада.
GreenTech.bg