Първият трамвай в столицата тръгва на 14 януари 1901 г.
Той предизвиквал както интерес, така и негодувание сред столичани, но в него те виждали най-вече израз на новия европейски облик на града. Неслучайно почти няма пощенска картичка от първите години на века, на която фотографът да не се е постарал да хване в кадър поне един от новите трамваи.
Електрическият трамвай тръгвал от гарата през Шарения (Лъвов) мост и стигал до днешния площад „Славейков“. Трамвайната мрежа била с обща дължина от 23 километра, съставена от 6 линии. Първите мотриси били зелени на цвят и наброявали общо 24 коли и ремаркета, докарани от Белгия.
В миналото не е имало спирки, освен крайната и началната. Затова се налагало трамваят да спира по знак на пътниците, които искат да се качат или да слязат.
Любопитна подробност за първия градски транспорт е наличието на отделение за първа и втора класа. Стойността на първите трамвайни билетчета за втора класа е между 10 и 30 стотинки, в зависимост от дължината на маршрута. За първата класа било необходимо да се заплати с 5 стотинки повече.
Първите ватмани били облечени с дебели шуби и ръкавици от овча кожа, защото отопление в самите вагони е нямало.
Към 2016 г. софийският релсов транспорт се състои от 14 линии и около 260 трамвая.
Kmeta.bg