Точно преди 70 години – в началото на 1947 г. от конвейра на Московския завод за малолитражни автомобили слиза първият сериен „Москвич-400“. Това е и първият модел на марката, която вече не съществува. Събитието става епохално и по друга причина, защото по същото време обикновените граждани получават правото да си купят нов автомобил. По-рано това се разрешава само на привилегированите.
Оцелелите до наши дни „Москвич“-и вече се броят за ретро и колекционерски коли. А всъщност моделите 400 и 401 в продължение на десетилетия са скромни труженици, които вярно служат на своите собственици. И не само на тях, а и на децата и внуците им. Същият този „Москвич“ е копие на „Opel Kadett“, който е често срещан в СССР преди Втората световна война, а след нея вече идва и като трофей от победата. Как обаче „Москвич“ става „Москвич“ знаят малцина, тъй като началото на тази история се съхранява в архива на Съветската военна администрация в Германия.
В създаването на „Москвич“ участват фирми от Берлин, Кемниц, Дрезден, Лайпциг и Шварценберг. В тях работят немски инженери и техници, но се ръководят от руснаци. Специално от Москва пристига конструкторът Олег Дъйбов, под чието ръководство започва подготовката за производството на автомобила.
Първите пет „Москвич“-а са сглобени през декември 1946 г., а серийното производство стартира през януари 1947 г. Първите 50 бройки обаче не остават в СССР, а са експортирани във Финландия. След това автомобилът се появява и на местния пазар, като достъп до него имат абсолютно всички граждани.
Сross.bg