Мисли се върху вариант най-спорният момент на системата „бонус-малус“ – натрупването на оскъпяващи застраховката „Гражданска отговорност“ точки върху автомобила, да се прецизира, каза днес председателят на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова. Изявлението и дойде в една от почивките на финалната дискусия от общественото обсъждане на наредбата, която ще въведе системата.
Караиванова допълни, че вариантът може да проработи, само ако преди това се променят Кодекса на застраховането и Законът за движение по пътищата. В тях трябва да бъде предвидена за всеки автомобил на има краен списък водачи, които могат да го управляват. Така на всеки от тях ще се трупат бонус и балус точки, които ще формират цената на застраховката.
Всеки от участващите в дискусията имаше пет минути да изложи забележките си.
Всеки от участващите в дискусията имаше пет минути да изложи забележките си.
По време на дискусията Николай Петков от работната група в КФН, която работи по проекта на наредба, предупреди, че обвързването на застраховката с водача означава и въвеждане на санкции за шофиране на автомобил, за който няма разрешение. Освен това трябвало да се предвиди и варианта застрахователите да могат заведат регресивен иск за изплатени обезщетения към водач, който е причинил виновно катастрофа с кола, която не е имал право да кара. Петков допълни и, че промяната на в модела ще доведе до сериозно забавяне, тъй като ще трябва и пренастройка на системите за застраховане.
Според Караиванова евентуалното забавяне няма да е фатално, тъй като системата „бонус-малус“ така или иначе не може да се въведе сега, тъй като не е изградена връзката между информационните системи на МВР, застрахователите и гаранционния фонд. Председателят на КФН все пак изрази увереност, че новият подход за формиране на цената на „Гражданска отговорност“ може да се въведе още следващата година.
Карина Караиванова допълни, че вероятно ще се увеличи и минималната скорост, за превишението на която се трупат малус точки. Сега тя е 10 км/ч, но на дискусията началникът на „Пътна полиция“ Росен Рапчев посочи, че е твърде ниска и предложи да е поне 20 км/ч.
Като цяло интересът към дискусията, за която беше запазена зала 4 в НДК с капацитет над 1000 души, беше доста слаб като присъстваха около стотина души, като се броят и представителите на медиите.
В началото на дискусията представители на КФН и консултанта по изработване на наредбата „Ърнст&Янг“ посочиха основните цели от въвеждането на „бонус-малус“. Краткосрочната цел е по-справедливо разпределение на премиите между водачите, като по-дисциплинираните плащат по-малко. Дългосрочната цел е насърчаване на спазването на правилата за движение по пътищата.
Dnevnik.bg
Архив за 2015-2018 година