Поддържането на пътищата не е дофинансирано от десетилетия. Докато обясняваме, че асфалтът не се яде и защо трябва да се правят пътища, ситуацията ще бъде такава.
Това каза в ефира на Нова председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров. Повод за коментара му бе новата мярка, която влиза в сила от утре, 1 април, с която се ограничава скоростта по магистралите у нас заради лошото им състояние. По магистрала „Тракия“ проблемните участъци са около Пазарджик и Пловдив, а по „Хемус“ – около Шумен.
Мерките целят да разбудим социалното чувство за отговорност и да ограничим скоростта на хората, които не се съобразяват с тези пътни условия, посочи инж. Лазаров.
По думите му 100 милиона лева са необходими, за да се поправят дупките по магистралите. Но средства засега няма.
В момента бюджетът на Пътната агенция е от парите, които се събират от пътни такси, посочи Лазаров. Той обаче припомни, че в закона ясно е разписано – приходите от винетни такси трябва да отиват за ремонт на пътищата, а те отиват в централния бюджет.
По думите на инж. Лазаров приходите от винетки на година са около 220-230 милиона, а средствата за поддържане са 105 милиона.
Целият бюджетът на Пътната агенция е 240 милиона, но в тях влиза и новото пътно строителство, уточни шефът на АПИ.
„Има недофинансиране на сектора. Парите или няма да стигат за пенсии, или за пътища, или за здравеопазване. Ако сега обявя, че ще вдигнем винетките, знаете ли какво ще стане?“, запита Лазар Лазаров. Това, което говоря, сигурно няма да се хареса на финансовия министър, сигурно няма да се хареса и на моя министър, допълни той като посочи, че пътната агенция е аполитична.
Инж. Лазаров бе категоричен, че не трябва да се спира да се правят нови магистрали, но трябва да се намерят пари да се поправят и старите.
Тогава и икономиката ще тръгне, и туристическият сезон ще се осигури, и приходите на хората по Черноморието ще се увеличат. Римляните са си го казали – пътят е живот, каза той и обяви, че има уверението на регионалния министър Лиляна Павлова за допълнителни средства за сектора. /КРОСС/
Архив за 2015-2018 година