Изискването за задължителни каска и светлоотразителна жилетка да отпадне от новия проект за закон за движение по пътищата. Това е едно от редица искания за корекции, за които настояват от сдружение „Велоеволюция“ в тяхно становище по проекта, поместил правилата и изискванията за велосипедисти. На 20 април 2018 г. МВР публикува три проектозакона, които да заместят действащия Закон за движение по пътищата.
Според сдружението, което от години консултира общинските съветници и работните групи в Столичната община, както и от МВР за по-добра градска инфраструктура, включваща и велосипеден транспорт, предложените нововъведения очевидно не са част от цялостна визия за подкрепа на велосипеден транспорт в населените места, нито за велосипеден спорт и туризъм.
Те определят новостите, свързани с велосипедите, в закона като „хаотични, непълни и неясни, не са подкрепени с аргументи и не съответстват по никакъв начин на европейска и световна практика“.
Заради всички допуснати пропуски и липса на мотиви и аргументи към проектозакона „Велоеволюция“ настоява той да бъде оттеглен и преработен, като в работните групи бъдат включени представители на велосипедни организации.
Според тях в проектозакона не са поставени определени високи цели за постигане на безопасност и подобряване на пътното движение въобще,а подходът към велосипедистите е по-скоро рестриктивен. „Нововъведенията с нищо не биха допринесли за развитие на велосипедния транспорт, спорт и туризъм, каквото е необходимо за постигане на по-добро здраве, по-качествена среда за живот и по-чиста околна среда за всички ни“, смятат от „Велоеволюция“.
Фалшива грижа и бягане от отговорност
В становището си „Велоеволюция“ акцентират на новозалегнало задължение велосипедистите да носят каски и жилетки. От сдружението считат, че подобна „униформа винаги, по всяко време и във всякакви условия“ не е достатъчна защита от злополуки. Те обясняват, че такова законово задължение е доказано неефективно от опита на други страни и тези задължения се премахват.
Подобно универсално правило не съществува в никоя страна по света, изтъкват от сдружението.
„Ползата от индивидуалната употреба на тези защитни средства е несъмнена и не я отричаме. Смятаме, че най-добрата защита е познаването и спазването на ясни правила за движение. Употребата на каски и светлоотразителни жилетки и елементи може и трябва да бъде активно насърчавана, но не и законово налагана“, подчертават от сдружението.
Според информация на „Велоеволюция“ Европейската федерация на велосипедистите (European Cyclists Federation, ECF) е отправила в дадения срок официална препоръка към МВР против изискването за задължителни каски и жилетки в проектозакона.
Основният съвет на европейската федерация към българските власти е вниманието да бъде насочвано към подходящо отделяне на велосипедното движение от автомобилното, както и към ефективни мерки за намаляване и спазване на скоростта на движение в населените места. (Обосновани препоръки с изследвания, доказващи неефективността на законови задължения за носене на каски и жилетки от велосипедисти, са публикувани на интернет сайта на федерацията.)
Други пропуски според каращите колела
Сред основните пропуски в проекта за закон, на които наблягат от сдружението, са:
– липсата на дефиниции за велосипедна инфраструктура – проектозаконът не различава велосипедна алея от велосипедна лента, двупосочна от еднопосочна велоалея
– правилата за поведение на велосипедисти при конкретни ситуации продължават да не са изяснени. Оставено е, както досега, общини и проектанти да тълкуват каква е правилната организация на движение при кръстовища с различни типове велоинфраструктура. „Вече сме потърпевши от недомислени велоалеи и законът трябва да коригира това“, напомнят от организацията
– пропуснато е наказание за водачи, които не осигуряват предимство на велосипедист на велосипедна пътека
– пропуснати са конкретни глоби за паркиране, престой или движение на автомобил по велосипедни пътеки, велоалеи и велоленти, макар тези действия да са забранени в проектозакона.
Dnevnik.bg