Евроексперти подготвят нови мерки по сигурността във влаковете след осуетения атентат по трансграничната линия „Талис“. Сред обсъжданите варианти между министрите на транспорта през октомври ще бъде и контрол на пътниците с металодетектори, по подобие на летищата. Европейската комисия обаче призова за пропорционален отговор на терористичната заплаха.
От години европейската регулация е много по-засилена при въздушния и морския, отколкото при железопътния транспорт. Допускането на тежковъоръжен терорист в международния влак Амстердам-Париж тези дни стана повод за извънредни разговори между Шенгенските държави, които не правят паспортни проверки по влаковете. Поставянето на металодетектори по гарите и проверки на багажите ще влязат в дневния ред на транспортните министри от Съюза, които се заседават през октомври, призна говорителят на Европейската комисия Якуб Адамович: „Това със сигурност ще бъде един от ключовите въпроси по отношение на високоскоростните железопътни линии между различните държави”.
Брюксел призова обаче държавите да не прибързват с прекомерни мерки за сигурност, които могат да се окажат неефективни. „Трябва да се намери баланс и да има пропорционалност в мерките, които ще се предприемат, без да се изпада в някаква хиперактивност, която може да се окаже контрапродуктивна”, добави говорителят.
Комисията отбеляза, че от 2012 г. има създадена работна група по мерките за безопасност в жп транспорта, включваща евроексперти и хора от транспортния сектор. Но представителите на 28-те правителства в групата досега са демонстрирали „скромен“ интерес към общи законодателни мерки, запазвайки суверенитета си във вътрешната сигурност по гарите.
/КРОСС/
Архив за 2015-2018 година