Дълъг тунел през Кресненското дефиле е невъзможен, категорични експерти

Следващият строителен сезон започва строителството на „Струма“ през Кресненското дефиле. Неизпълнението на лот 3.2 в участъка на Кресненското дефиле на автомагистрала „Струма“ е реална заплаха за целия проект и връщане на средствата по ОП „Транспорт“ за вече построените участъци.

Това се посочва в декларация в подкрепа на предложения от Агенция „Пътна инфраструктура“ вариант за строителство. Той предвижда обход на изток на Кресненското дефиле.

Инж. Лазар Лазаров заяви, че 16 години се лутаме във варианти за строителство на магистралата и това, което предлагат е единствено възможно решение. Припомняме, че строителството на въпросния участък се спира заради протести на екоорганизации, които искаха строителството на така наречения „дълъг тунел“, което обаче според пътните експерти и сеизмолози е технически невъзможно.

„Анализите показват, че строителството на дълъг тунел през Кресненското дефиле е технически рисково, нецелесъобразно и неприемливо за реализация поради инженерно-геоложки, сеизмични, икономически и екологични неясноти и липса на необходимия финансов ресурс“. Това е категоричното мнение изказано в декларация приета в подкрепа на варианта за строителството на АМ „Струма“, предложен от АПИ.

Предложението, направено от АПИ е във вариант прединвестиционни проучвания и предлага оптимален вариант по отношение интереса на екоорганизациите и техническото решение за преминаване на трасето.

Трасето на практика ще минава от виадукт в тунел. Предвиждат се пет къси тунели по 150 метра, а: „Анализите показват, че строителството на дълъг тунел през Кресненското дефиле е технически рисково, нецелесъобразно и неприемливо за реализация поради инженерно-геоложки, сеизмични, икономически и екологични неясноти и липса на необходимия финансов ресурс“.

Това е категоричното мнение, изказано в декларация приета в подкрепа на варианта за строителството на АМ „Струма“. Седем от виадуктите ще са с височина с до 100 метра, 10 броя други съоръжения – малки мостове и селскостопански съоръжения.

Инженерите са изправени пред предизвикателства с оптимално допустим напречен наклон – там ще минават трети ленти. Най-рано строителството може да започне през следващия строителен сезон и 2020 г. магистралата да бъде завършена, заяви инж. Лазар Лазаров.

„Не правим някаква екзотична идея и вариант, а търсим най-оптималното трасе с минимално въздействие върху околната среда и оптимално подобряване на движението в този район“, заяви инж. Лазар Лазаров, председател на АПИ.

По думите му, отлагането ще доведе до катастрофални последици по отношение на икономиката и на екологията, защото обрича проектът да не бъде изпълнен. Той сравни загубата с тази от АЕЦ „Белене“. Неизпълнението на лот 3,2 ще води до санкции за възстановяване на средствата за изпълнението на останалите, възлизащо на милиард. Вариантът предложен от АПИ със сигурност ще струва многократно по-малко от дългия 15 метров тунел през Кресненското дефиле.

Cross.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.