Въглеродните емисии от автомобили в Европа спадат заради данъци и стимули

Парниковите емисии от автомобили намаляват в редица европейски държави. Позитивната тенденция се дължи на различни данъци, субсидии и стимули, с които отделните страни насърчават потребителите да избират по-екологични коли, отделящи по-ниски емисии въглероден диоксид (CO2). Това сочат данни в нов анализ на Европейската агенция за околната среда (ЕАОС) към Европейската комисия. Намаляването на емисиите парникови газове от транспорта е основен приоритет за Европейския съюз.

Друга важна тенденция, видна от изследването, е, че расте и броят на страните, предлагащи стимули за закупуване на електрически автомобили. В същото време се очаква вредните емисии от камиони и автобуси да се увеличат, ако не бъдат предприети мерки.

Почти всички държави – членки в Европейския съюз са приели такива стимули под някаква форма. Това е довело до постоянен спад на нивата на емисии на CO2 от нови автомобили през последните 15 години. Докладът сочи като пример за страни с относително малко стимули България, Естония, Чехия и Полша.

От другата страна на класацията е Норвегия, която води през 2016 г. заради по-широкото използване на такъв вид данъци и стимули за насърчаване използването на коли с по-ниски емисии, пише в доклада „Подходящите данъци и стимули оказват влияние върху покупките на нови автомобили“.

30% спад на CO2 за 15 години

За последните 15 години емисиите CO2 от новите автомобили в Европейския съюз са спаднали с около 30% от 2001 г. насам – от 170 g CO2/km през 2001 г. до 118 g CO2/km през 2016 г., с годишно намаление от 2%. За да се постигне следващата цел до 2021 г., се налага спад на тези емисии с още 20%.

По-късно този месец агенцията ще публикува нови официални статистически данни за средните емисии на CO2 от автомобилите за 2017 г.

Политиките в сектора трябва да бъдат внимателно разработени, за да се избегнат нежелани неблагоприятни въздействия, например увеличаване на емисиите на други замърсители, предупреждават от агенцията.

Анализът се базира на изследване на Европейския тематичен център за замърсяване на въздуха и смекчаване на промените в климата към ЕАОС акцентира на финансовите стимули, които използват държавите от ЕС, както и Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, за да накарат гражданите си да карат по-екологични автомобили, и какъв е ефектът от тези стимули. Проучването включва седем казуса, които изследват различните подходи за данъчно облагане и стимули във Франция, Германия, Гърция, Ирландия, Нидерландия, Норвегия и Полша.

Заключението е, че потребителите по-лесно купуват коли с по-ниски емисии при достатъчно големи и целеви данъци и стимули.

Само за пет години (от 2010 до 2016 г.) значително е скочил и броят на държавите, които предлагат стимули за използване на хибриди и батерии за електрически автомобили (единственото изключение от тази тенденция е Полша). За да се подпомогне навлизането и търсенето им, е необходима и достатъчно добра инфраструктура за зареждане, която да даде на хората надеждност, уточняват авторите на изследването.

Норвегия има най-голям брой стимули в тази посока, което се доказва и от ниските нива на парникови емисии в страната и от високия дял на електромобили през 2016 г.

Камионите и автобусите отделят около една четвърт от емисиите на CO2 в транспортния сектор, като се очаква делът им да нарасне с 10% до 2030 г. в сравнение с 2010 г., ако не бъдат предприети нови мерки за ограничаване на емисиите.

Има значителна разлика между отделните страни в осреднените нива на емисиите на CO2 и темпа на намаляване. Португалия има най-ниски парникови емисии в ЕС през 2016 г. – 105 гр./км, следвана от Холандия, Дания и Гърция, в сравнение с най-високата стойност от 134 гр./км в Естония, следвана от Литва.

В ЕС емисии на CO2 от новите автомобили са най-ниски в Норвегия (93 g/km), докато най-високите са в Швейцария (134 g/km).

Видовете данъци и такси

Предвидените данъци и стимули включват тези, които се основават на емисиите на CO2 (или свързания с тях параметър като мощността на двигателя) на колите, както и тези, специално насочени към технологиите с нулеви и ниски емисии (включително горивни клетки, електрически и хибридни превозни средства). Четирите категории данъци и стимули:

– такси за придобиване – регистрация, субсидии за закупуване, схеми за бонуси, при които автомобилите с нисък разход на емисии получават данъчно облекчение (бонус), а замърсяващите автомобили над определен праг са силно облагаеми – схеми малус или схеми за скрап за замяна

– повтарящи се – годишни такси за движение, пътни такси, задръствания или такси за зони с ниски емисии, безплатен паркинг или използване на преференциални ленти

– дружество – като облагане на обезщетения в натура на служителите, ползващи частни автомобили, пропорционално на емисиите на CO2

– инфраструктура – държавни средства за инсталиране на съоръжения за зареждане и зареждане на превозни средства с ниски емисии.

Dnevnik.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.