Възможно е да се появи велоалея между Разград и Гецово. Това стана ясно днес на заседание на Областната комисия по безопасност на движението.
Предложението на кмета на селото обяви зам.-областният управител Нурие Црънгалова, а го детайлизира самият Емил Гиздов. То е мотивирано с това , че голяма част от хората в Гецово работят, а и децата учат в Разград, и избралите екологичния транспорт сега са изправени пред опасността да бъдат пометени от кола или камион по все по-оживената отсечка.
Според началника на Областното пътно управление инж. Людмил Янев почти невъзможно е, /а и много скъпо/ да бъде изградена исканата велоалея върху един от банкетите на пътя, защото той няма нужната ширина, още повече, че между алеята и шосето задължително трябва да се появи мантинела от най-здравите, за да издържи потенциален удар и от ТИР.
Инж.Янев смята, че по-лесният вариант е велоалеята да бъде изградена в която и да е от посоките, но в ниското, там където по кадастър би трябвало да има черен път успоредно на шосето и нивите. А той пък би трябвало да е общински. Представителят на Община Разград обаче се оказа напълно неподготвен за подобен развой на нещата. Но му бе препоръчано в най-кратък срок да провери дали предложението може да бъде реализирано, без предположенията за нужно отчуждаване на терени.
Ако всичко е наред, то изграждането на въпросната велоалея, безалтернативен начин за безопасно придвижване на хората от Гецово до Разград и обратно, ще трябва да бъде планирано в общинския бюджет за идната година.
Нещо напълно възможно. Чудесен пример за това е съществуващата велоалея от Сарафово на север от Бургас, до Крайморие на юг, с дължина от 15 км. Бургазлии се подготвят да свържат с велоалея и кварталите Минерални бани Ветрен с центъра на града…
На заседанието днес инж. Янев защити възможност за решаване на проблема с пешеходците от Стражец по входната артерия от жп гарата към Разград с възстановяването на съществуващия там и неизползван от години подлез – вече с нужната инфраструктура и осветление и изграждане на висока преграда по продължението на зелената разделителна ивица на четирилентовия път. Областното пътно управление ще поеме поддръжката на подлеза. Но…, за да се случи всичко това, ще трябва да се направи нов проект на подлеза. Къде е старият, никой не знае…
Що се отнася до друго невралгично за пешеходците място близо до Разград – в Ушинци, всички са единодушни – остават пешеходните пътеки, но се поставят нови соларни пътни знаци за тях. Кметът на селото ги е поръчал, до седмица -две те ще бъдат поставени на местата им.
И тогава на заседанието дойде редът за състоянието на републиканските пътища в областта. Те са общо 505 км, съобщи инж. Людмил Янев. В добро състояние са 167 км, в средно – 120, а останалите 220 км /44% от всички!/ – в лошо и много лошо състояние.
Така и не стана ясно какво и как може да се направи по пътя между Разград и Кубрат, където ремонтът наистина е неотложен. Но пък той отговорът дойде още вчера в прессъобщение от АПИ до медиите , в който се казва дословно: „…В област Разград през 2017 г. и до края на април т. г. на път II-49 Разград – Кубрат – Тутракан са извършени текущи ремонти за над 53 000 лв. с ДДС, а за подобряване състоянието на път II-23 Русе – Кубрат – Завет са вложени над 138 000 лв. с ДДС. За основния ремонт на двата участъка са необходими десетки милиони лева, с които в момента АПИ не разполага… Очаква се с въвеждането на тол системата да се увеличат трикратно постъпленията от пътни такси, които в момента са над 350 млн. лв. Тези средства ще бъдат инвестирани в рехабилитацията на пътища, което ще доведе до подобряване на пътната инфраструктура.“ /край на цитата/
За пътя Юпер – Бисерци /връзка и на селата Божурово и Звънарци с Разград и Русе/ също няма. Инж. Янев пое ангажимент това лято да бъдат окастрени поне храстите и дърветата, които са стеснили още и без това тесния път и поне разминаването по него да става по-нормално и безопасно.
През настъпващия утре месец май Пътно-то ще окастри растителността и по пътя към Самуил, в участъка слез разклона към селото след Ушинци и ще бъдат запълнени със смес под налягане единичните огромни ями с диаметър от 50 см и дълбоки до 30 см.
/e-Razgrad/