Около 950 000 деца в Непал няма да имат възможността да се завърнат в класните стаи, освен ако не се предприемат спешни мерки за осигуряването на защитени пространства, където те да могат да учат – както и да се възстановят повредените след земетресението на 25 април училища, предупреждава Детският фонд на ООН.
Приблизително 24 000 класни стаи са били засегнати или напълно разрушени след природното бедствие от 7.9 по скалата на Рихтер. Множество училища пострадаха и от вторичните трусове. Следователно се очаква размерът на образователната криза да се засили през следващите дни и седмици, тъй като се очаква учебните заведения да отворят врати на 15 май, а много от тях няма да са в състояние да го сторят.
„Почти един милион деца, които са били записани на училище преди земетресението, ще се окажат извън класните стаи, тъй като сградите и съоръженията са сринати със земята“, каза Томо Хоцуми, представител на УНИЦЕФ за Непал. Той добави: „Децата, засегнати от земетресението, се нуждаят от спешна животоспасяваща помощ като чиста питейна вода и храна, но училищната дейност по време извънредни ситуации – дори ако е във временни съоръжения – също е от толкова ключово значение за тях. След шока от преживяното образователният процес ги завръща към нормалността на ежедневието и ги предпазва от насилие и експлоатация, като в същото време подпомага физическото и психическото им здраве“.
В най-опустошените региони има тежки поражения или цялостно разрушаване на по над 90% от училищата. От друга страна, 9 на всеки 10 от оцелелите училища биват използвани като убежища за спешна евакуация и помощ, което ги превръща в неизползваеми за учебна дейност.
УНИЦЕФ изразява сериозни опасения, че усилията и резултатите, положение в последните 25 години – за увеличаване на записванията в начално училище от 64% през 1990 до 95% през 2015 г. – сега ще претърпят обрат заради последиците от свирепото земетресение.
Високите нива на отпадане вече предизвикват загриженост в Непал. Около 1.2 милиона деца на възраст между 5 и 16 години или никога не са посещавали училище, или са отпаднали от клас. Опитът на УНИЦЕФ показва, че за децата, които са извън училище за продължителен период, включително по време на извънредни ситуации, в последствие е доста по-малко вероятно да се завърнат в класната стая.
„Има отчайваща нужда от обособяването на защитени пространства за обучение, както и от възстановяване на разрушените училища и увеличаване на общественото съзнание в посока на това семействата да осъзнаят колко е важно да изпращат отново децата си на училища“, каза още Хоцуми. Според него продължителното отсъствие от клас ще нанесе трайни вреди върху шансовете на децата за развитие и бъдеща реализация.
УНИЦЕФ и партньорите на терен правят всичко по силите си, за да осигурят достъп на децата до образование колкото се може по-скоро. Това включва изграждането на временни защитени пространства в 14-те най-засегнати области и осигуряването на пособия за обучение на децата в палатковите лагери. Работи се и за предоставянето на безопасен достъп до тези училища, които не са толкова сериозно засегнати от земетресението. Освен това УНИЦЕФ помага на правителството на Непал да изработи наръчници и указание как да се използват училищата за убежище при извънредни ситуации.
Детският фонд на ООН отправи международен апел за набирането на 50 милиона долара за подпомагане на най-спешните нужди на децата и семействата им през следващите 3 месеца.
/КРОСС/
Архив за 2015-2018 година