300 синдикалисти протестираха срещу социалния дъмпинг от шофьорите на тирове от Източна Европа в пристанищния белгийски град Зеебрюре вчера.
Членовете на социалистическия транспортен профсъюз спираха всички камиони с номера от новите страни, за да ги информират за социалните им права в Белгия. Те издигнаха символична стена от кашони, с искането подбиването на заплатите да бъде прекратено.
Синдикатът е отпечатал книжка на 10 езика, включително и на български, в която им обясняват трудовите им права като работещи в Белгия. В българския текст се казва, че те не трябва да приемат договори с възнаграждение под 3000 евро бруто месечно, че имат право да бъдат осигурявани и застраховани срещу произшествия.
Готовността на шофьорите от Източна Европа да се наемат на работа в Белгия, без каквито и да е трудови гаранции е причината за загубата на много работни местна в транспортния сектор, твърдят от синдиката.
Поне 85 белгийски компании наемат източноевропейци за тировете срещу 6 евро на час вместо минималната ставка от 11,5 евро. Договорите с тях са сключвани законно в техните държави чрез трудови агенции за местните клонове на фирмите на своите работодатели. След това те биват изпращани в Белгия да въртят волана в околните държави по европейската директива за командированите работници. Тъй като договорите им са по законодателството на техните държави, те не са осигурявани в Белгия, показа разследване на в. „Де Морхен“.
Според белгийското законодателство чуждестранни работници могат да бъдат пренаети в страната като през първите две години, те могат да не плащат социални вноски. Това ги прави изключително евтини за работодателите, които ги предпочитат пред местните шофьори, оставяйки ги без работа.
Европейската комисия подготвя промени в евродирективата за командированите работници, но поправките се отлагат на няколко пъти. Последно, за да се изчака решението на ЕС по искането на Великобритания за отнемане достъпа до социални кредити на европейските работници на Острова през първите 4 г. от работата им там.
/Dnes.bg/