От утре – люта битка за научните чудеса

Люта битка на научните научните чудеса тръгва от утре. 50 открития, направени от българи или хора с български корен, ще си оспорват палмата на първенството в кампанията на „Стандарт“ и БАН „Научните чудеса на България“. С най-много номинации досега са шестият сърдечен тон и Брауновият газ. „Мелодията на сърцето“ е откритие на проф. Иван Митев и е номинирано от Медицинския университет в столицата. Брауновият газ е създаден от българския емигрант Илия Вълков, по-известен като Юл Браун, и е предложен от регионалния център на БАН в Стара Загора.
Големият салон на БАН се превръща утре в своеобразна научна лаборатория, което ще даде официалния старт на кампанията и гласуването в нея. „Стандарт“ и БАН събират вицепрезидента Маргарита Попова, министъра на образованието проф. Тодор Танев, ректори на университети, академици и професори от БАН и вузовете, млади таланти в науката и бизнесмени, инвестиращи в иновациите. Целта на форума е да потърси механизми за по-тясна връзка между висшето образование, науката и бизнеса.
Целта на кампанията е да открои десетте най-велики български научни открития и изобретения на всички времена, както и да даде шанс да бъдат чути имената на младите български откриватели и таланти, които прославят страната ни далеч зад пределите й.
Сред номинираните досега научни чудеса са компютърът, нивалинът, фотокопирната машина, кирилицата, първият български електронен калкулатор. В списъка са и ред съвременни достижения на учените ни, направени във и извън пределите на България. Едно от тях са разклоняващите се стохастични процеси, разработка на математика Николай Дмитриев, цял живот работил в секретен град в бившата СССР. Достижението му и днес се използва в ядрената енергетика. Проф. Иван Странски пък е българският химик, открил начин за предпазване на крилете на самолетите от обледеняване.
Техническият университет в Габрово номинира за награда изобретателя на 2013 година Мирослав Хинков, създал машина, с която произвежда 20% от ламинатните тубички за козметика, като сред клиентите му са „Лореал“ и „Колгейт“. Тяхна номинация е и методът за безконтактно зареждане на батерии на електромобили. /КРОСС/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.